afkickverschijnselen van suiker

Wat zijn de afkickverschijnselen van suiker?

Wat zijn de afkickverschijnselen van suiker?

We eten in ons land veel te veel suiker. Het voedingscentrum adviseert een dagelijks inname van maximaal 90 gram. Dit is het totaal van natuurlijke suikers in voeding plus de toegevoegde hoeveelheid door voedsel van de levensmiddelenindustrie.Gemiddeld krijgen we per dag 1,5 tot 2 keer de geadviseerde hoeveelheid suiker binnen. Per jaar gaat dit om 30 kilo toegevoegde suikers.

Suiker!

Het is verslavend. Het maakt voedsel lekker en het zorgt ervoor dat je na enige tijd weer trek krijgt. Je raakt er gewend aan dit eetpatroon waardoor er langzaam een verslaving aan suikers ontstaat. Het is de bron van overgewicht (48,7% van de Nederlanders boven de 18 jaar in 2017) en verhoogt de kans op gezondheidsklachten. Sterk minderen of helemaal stoppen met inname van vooral toegevoegde koolhydraten is de oplossing.

Dit klinkt eenvoudiger dan het is. Het lichaam is gewend aan de dagelijkse inname en zal reageren met afkickverschijnselen. Hoe strenger het dieet, hoe heftiger de afkickverschijnselen.
Je gaat er van afvallen omdat het lichaam voor zijn energiebehoefte opgeslagen vetten zal verbranden in plaats van koolhydraten. Afkickverschijnselen zijn onprettig maar gaan wel over na verloop van enkele dagen tot weken. Het resultaat is meer energie, een gelijkmatig energieniveau en een verhoogde concentratie.

Wat zijn de ontwenningsverschijnselen

De ontwenningsverschijnselen door suikervrij eten bestaat uit een flinke lijst klachten. Bedenk wel dat deze klachten kunnen voorkomen en individueel sterk verschillen.
Je zult ongetwijfeld enkele van onderstaande klachten herkennen. Ontwenningsverschijnsel beginnen vaak binnen 24 uur na het begin en houden 7 tot 10 dagen aan. De ergste klachten verminderen na drie dagen hoewel slapeloosheid en emotionaliteit wel enkele weken kunnen aanhouden.

  • Duizeligheid.
  • Misselijkheid.
  • Zweten.
  • Trillerigheid.
  • Vermoeidheid.
  • Slecht slapen.
  • Rusteloosheid.
  • Emotionaliteit (stemmingswisselingen, boosheid, angst, verdriet.)
  • Hoofdpijn.
  • Obstipatie.
  • Diarree.
  • Honger door behoefte aan suikers.
  • Stijve spieren.
  • Kramp in met name de onderbenen.
  • Slechte adem.
  • Beslagen tong.
  • Onrustige huid.

Duizeligheid, misselijkheid, trillerigheid en zweten

Deze klachten zijn klassieke afkickverschijnselen voor vele soorten verslavingen. Het lichaam raakt van slag door de nieuwe situatie en het ontbreken van de bekende hoeveelheid koolhydraten.
Het gaat letterlijk in protest met deze verschijnselen als gevolg. Het zijn vervelende klachten waar niet veel aan te doen valt, maar die wel snel verbeteren. Deze klachten zijn vaak de reden waarom het niet lukt om de stoppoging te voltooien.

Vermoeidheid

De eerste dagen kun je veel last krijgen van vermoeidheid. Je voelt je energieloos, hebt nergens zin in en het lukt niet of slecht om tot activiteiten te komen. De oorzaak ligt in de omschakeling die het lichaam moet maken. In plaats van energie te halen uit koolhydraten moet dit nu gebeuren uit vetten.

De bekende schommelingen in de bloedsuiker los je niet meer op door suikerhoudend voedsel waardoor het lichaam vermoeid aanvoelt. Deze klachten kunnen enkele weken aanhouden.
Wees bewust welke processen er in je lichaam afspelen en put daar motivatie uit. Eet voldoende voedsel met eiwitten en vetten of eet hier juist wat meer van.

Slecht slapen en rusteloosheid

Minder vaak, maar zeker wel bekend is het tegenovergestelde. Je krijgt meer energie waar je moeilijk mee overweg kan in de vorm van rusteloosheid.
Je gedachten maken overuren zonder de mogelijkheid om je echt te concentreren. Ontspannen is lastig waardoor het lastig is om goed in- en door te slapen. Deze klachten verdwijnen normaal gesproken vanzelf.

De klachten zijn te onderdrukken door bewust voor het slapen gaan minder activiteiten te ondernemen. Zorg voor een donkere, koele slaapkamer met weinig prikkels. Gebruik magnesiumtabletten voor het slapen gaan.

Emotioneel of chagrijnig voelen

Alle lichamelijke ontwenningsverschijnselen kunnen ervoor zorgen dat je sneller emotioneel, boos of chagrijnig kan zijn. Het is niet meer mogelijk om negatieve emoties op te lossen door het nemen van een suikervolle snack.

De beste manier om ermee om te gaan is het te onderkennen en te accepteren. Stel ook je omgeving op de hoogte waardoor ze een veranderde stemming kunnen begrijpen en je even met rust laten.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende bijwerking. Helaas zijn mensen met migraine hier extra gevoelig voor. Het is een reactie van het lichaam op het afvoeren van de afvalstoffen.
Het is verstandig om veel water te drinken om dit proces te versnellen. Ook wandelen zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller uit het lichaam verdwijnen.

Obstipatie of diarree

Het omschakelen naar een ander eetpatroon kan obstipatie of diarree veroorzaken. Je darmen krijgen ander voedsel te verwerken en kunnen hier op reageren. In plaats van koolhydraten zijn er meer vetten te verteren. In beide gevallen is het verstandig om extra veel water te drinken.
Bij obstipatie is vezelrijk voedsel belangrijk. Als je bedenkt hoeveel mensen tijdens hun vakantie door ander voedsel last krijgen van hun stoelgang dan is deze bijwerking eenvoudig te verklaren. Eenmaal gewend verdwijnend de klachten vanzelf.

Honger

Bij afkickverschijnselen van suiker is met name de eerste dagen, tot aan de eerste twee weken een gevoel van veel meer honger aanwezig. Dit komt de omschakeling van je voedingspatroon. Koolhydraten zorgen ervoor dat het hongergevoel snel verdwijnt, (en snel weer terugkomt) waardoor je de hele dag steeds voedsel met suiker eet.

Eiwitten en vetten zijn de vervanger maar die doen er langer over om het verzadigingsgevoel te krijgen. Je lichaam moet hier aan wennen.
Hou hier rekening mee met je nieuwe voedingspatroon. Drink extra water en eet meer rauwkost. Avocado’s zullen erg goed. Gebruik extra vetten tijdens het bakken zoals olijfolie of kokosolie en eet meer eiwitten, bijvoorbeeld in de vorm van kwark of eieren.

Stijve spieren of kramp in met name de benen

Het lichaam drijft meer vocht af om de afvalstoffen kwijt te raken. Helaas gaan hierdoor ook extra mineralen verloren. Met name door het tekort aan magnesium kunnen de spieren krampen gaan veroorzaken of stijf aanvoelen. Met name de onderbenen zijn hierbij bekend in de vorm van nachtelijk krampen.

Minder vaak voorkomend zijn deze klachten in de armen of de nek. In de praktijk zijn de klachten heviger als er sprake is van een streng koolhydraatarm dieet.
Slik ter voorkoming preventief gecombineerde magnesium-, zink-, calciumtabletten en gebruik iets meer zout in het eten met toegevoegde jodium en mineralen.

Slechte adem

Bij een streng koolhydraatarm dieet met minder dan 50 gram per dag raakt je lichaam in ketose. Oorzaak is dat de lichaamssuikers te weinig energie afleveren. Het gevolg is een verhoogd aantal ketonen in het bloed door de afbraak van vetzuren. Het vrijkomen van de ketonen via de adem geef een slechte geur.

Dit is vervelend maar wel het bewijs dat je lichaam goed bezig is met het kwijtraken van overvloedige suikers. De vervelende geur is de onderdrukken met veel water, kauwgom of peterselie. Mondspray en vaker tanden poetsen helpt de geur te onderdrukken.

Onrustige huid

De huid krijgt te maken met afvalstoffen die ook via de huid in de vorm van zweet en speeksel naar buiten komen. Hier kan de huid op gaan reageren in de vorm van bultjes, kleurverandering of juist droog aanvoelen.

Dit kan op iedere plaats van de huid voorkomen. De klachten zullen vanzelf over gaan waarna de huid weer rustig zal aanvoelen. Vaak is de huid juist in een betere conditie dan vroeger. Drink extra water om het proces te versnellen.

Eerste hulp tegen ontwenningsverschijnselen van suiker

Ontwenningsverschijnselen zijn niet te voorkomen maar wel te verminderen door de juiste ondersteuning die je zelf snel en eenvoudig kan toepassen. Het is vooral belangrijk om genoeg te eten. Als afvallen het hoofddoel is van suikervrij eten dan kan de focus in het begin te veel liggen op weinig eten.

Tijdens de periode met afkickverschijnselen van suiker is afvallen niet het hoofddoel, maar het laten wennen van je lichaam aan de nieuwe eetgewoonte. Omdat de suikers ontbreken ligt de nadruk op vetten.
Het lichaam maakt energie aan door vetten te verbranden dus wordt je er niet dik van. Gebruik natuurlijke vetten uit vlees en vis, avocado’s, kokosmelk, noten en olijven en wees scheutig met dressing en saus.

Eet regelmatig door de dag heen waardoor het lichaam steeds wat extra energie binnen krijgt. Begin de dag altijd met een ontbijt, ook als je dat normaal niet doet. Drink heel veel water.
Het zorgt voor een verzadigd gevoel en helpt de afvalstoffen sneller uit het lichaam te verdrijven. Gebruik meer zout omdat vocht vast te houden. Koolhydraten houden vocht vast waardoor het dieet ervoor kan zorgen dat je te weinig water zal vasthouden. Himalayazout en Keltisch zout bevatten extra nuttige mineralen.

Je bent zelf het beste bekend met je eigen lichaam. Luister hier goed naar en gun je lichaam de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Reageert je lichaam bijvoorbeeld slecht op rauwe groenten dan zijn gekookte of gebakken groenten een prima alternatief.
Je lichaam is door de jaren heen zo gewend geraakt aan ongezonde snacks dat je het na een dag of drie zeker een keer gaat missen. Verbied jezelf niet om een snack te nemen maar laat dit passen binnen het nieuwe voedingspatroon. Goede voorbeelden hiervan zijn noten, olijven, soep, gerookte zalm of groentefriet.

Koolhydraten zijn niet verboden. Natuurlijke suikers zitten in bepaalde soorten fruit en groente. Eet gerust twee stukken fruit per dag en bereid de groenten die je wil eten. De toegevoegde suikers zijn de boosdoeners en horen tot het verleden.

Medicatie, supplementen en sport

Gebruik je medicijnen dan is het verstandig om voor de start overleg te hebben met je huisarts. Dit is zeker het geval voor mensen met een hoge bloeddruk of diabetes. De huisarts zal advies geven, het proces volgen en mogelijk de dosering aanpassen.
Overleg met de huisarts over gebruik van L-glutamine, een supplement die de drang naar suiker verminderd. Overleg over de dosering extra magnesium en calcium. Sporten zal de overgang naar vetverbranding versnellen maar temper de prestatieverwachting. Gebruik het ondersteunend. Gun jezelf de tijd om te wennen aan de veranderingen. Geef jezelf eens een cadeau als beloning. Wees trots op het bereikte.

Conclusie

Afkicken van een suikerverslaving gaat vaak gepaard met afkickverschijnselen. Hoeveel last je krijgt, varieert van mens tot mens. Door goed te blijven eten en extra veel te drinken ondervang je de ernst van de bijwerkingen. Wees bewust waarom het gebeurd en dat het tijdelijk zal zijn.

Zijn de klachten na 3 weken nog aanwezig dan is het goed om met je huisarts in gesprek te gaan. Bijwerking zijn vervelend maar wel een teken dat je lichaam goed bezig is. Het gebruik van koolhydraten voor de energievoorziening veranderd in het gebruik van vetten.
Het resultaat is een gezonder lichaam. Meer energie en verbeterde concentratie. Het zorgt er voor dat de overtollige kilo’s lichaamsgewicht verdwijnen waardoor de kans op welvaartsziekten verminderd.

Het lichaam zal zeker wennen aan het nieuwe voedingspatroon waardoor de ontwenningsverschijnselen van suiker na enkele weken totaal zijn verdwenen.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.