Suikerverslaving

Suikerverslaving! Wat is het, en hoe begint het?

Een suikerverslaving? Kan dit wel? Je spreekt over een suikerverslaving wanneer er een voortdurende drang is naar voedsel, waar veel suikers in verwerkt zijn.

Er zijn bewijzen dat suiker hetzelfde verslavende effect als roken heeft, hoewel bij roken het lichaam de nicotine die in sigaretten zit, afstoot. Terwijl bij inname van suikers, het lichaam dit volledig verwerkt. Het lichaam doet dit omdat suikers noodzakelijk zijn.

Dat klopt!

Een mens heeft echt wel suikers nodig want deze worden omgezet in energie. Maar wanneer het lichaam geen nood heeft aan energie, of geen energie verzet op dat ogenblik.
Gaat het lichaam deze suikers omzetten in lichaamsvet en hierdoor worden mensen dus dikker. Soms kan er de drang zijn naar iets zoets maar wil dit niet zeggen dat je lichaam dit nodig heeft.

Dat is de suikerverslaving.

Het kan dan een signaal zijn dat je een bepaalde stof nodig hebt; zoals een vitamine of mineraal, dat juist in een product zit waar veel suikers in aanwezig zijn.

Ook wanneer je vermoeid bent en je energiepeil ligt erg laag, moet je eens proberen je inname van suikers te verlagen. Je lichaam heeft namelijk juist zeer veel energie nodig, om de balans in je lichaam te herstellen, na een te veel aan suikers te hebben moeten verwerken.

1. Hoe begint een suikerverslaving?

Op het moment dat je veel suikers tot je neemt in de vorm van overdreven snoepgedrag of het toevoegen van teveel suikers aan je dieet, dan geeft je lichaam een seintje aan je hersenen.
Dit seintje is dat je bloedglucoseniveau zeer hoog ligt. Als gevolg maakt de pancreas insuline aan. Deze insuline is zeer belangrijk, die zorgt er namelijk voor dat de juiste vorm van suikers, bij gevarieerde lichaamscellen arriveert.

Maar wanneer het lichaam dus geen energie nodig heeft of gebruikt, heeft dit als gevolg dat de insuline uit de pancreas deze suikers omzet in lichaamsvet.
Na dit proces gaat je bloedspiegel niet terug naar normaal, maar het wordt juist lager dan je bloedspiegel normaal was.

Je bloedsuikerspiegel wordt dus eigenlijk een stuk lager dan eerst, omdat je lichaam zich aanpast aan veel suiker.

1.1. Suiker houdt je lichaam voor de gek

Kort na een grote hoeveelheid suiker voel je je dus moe.

En deze informatie wordt daarna eigenlijk gelijk door gegeven aan je hersenen, want je lichaam heeft suikers nodig.

Dat is wat je hersenen denken, maar het is alleen niet waar!

Het gevolg hiervan is dat je weer trek gaat krijgen in zoet en zo blijft het cirkeltje blijft rond gaan. Dit ingewikkelde proces wordt homeostase genoemd. En je kunt al snel in de oneindige cirkel van dit proces terechtkomen waarin je lichaam steeds om suiker blijft smeken.

1.2. Homeostase niet de enigste oorzaak van suikerverslaving

Homeostase is niet de enige reden dat mensen de extreme drang naar zoetigheid kunnen ervaren. Vaak kan een tekort aan belangrijke voedingsstoffen in het lichaam ook een rol spelen. Dit zijn voedingsstoffen als; mineralen en vitaminen, die bij tekort ervan een specifieke behoefte aan suikers kunnen veroorzaken.

Feit is dat mineralen en vitaminen nu eenmaal geen uitgesproken smaak hebben. En hierdoor gaat het lichaam deze essentiële stoffen linken aan voeding waar deze mineraal en/of vitamines veelvuldig in aanwezig zijn.
Dus wanneer er een voedingsmiddel is wat herkend word als drager van deze stoffen gaat je lichaam hier voorkeur aan geven.

Hierdoor krijg je dus “zin” of “drang” naar dit voedingsmiddel. Aangezien het dan simpeler is voor je lichaam om een sein te geven, dat het dat specifieke product nodig heeft.

Een voorbeeld; je lichaam heeft magnesium nodig, wat een van de natuurlijke stoffen in chocolade is. Maar omdat magnesium op zich smaakloos is, kan je lichaam geen signaal naar je hersenen sturen (Je lichaam heeft namelijk een smaak nodig om de stof aan te linken).
Daarom dat je lichaam juist gaat vragen naar een product waar veel magnesium in aanwezig is, chocolade dus.

Heb je wel eens gehad dat je opeens zin had in chocolade? Dit kan een reden zijn!

1.3. Suiker maakt meer kapot dan je denkt

Bij het eten van veel suiker wordt er heel erg veel insuline aangemaakt in je lichaam.

Door deze overproductie van de insuline worden verschillende hormonen in disbalans gebracht, wat hele nare gevolgen met zich mee kan brengen.

Vrouwen van boven de veertig kunnen deze hormonale disbalans door suiker en insuline het best voorkomen. Hier is waarom!

Maar ook bij andere groepen kan dit ernstige gevolgen hebben.

Het kan zelfs je libido verminderen. Ook verstoort suiker de mineraalbalans in je lichaam, calcium en magnesium worden hierdoor steeds minder opgenomen in je lichaam.
Je breekt jezelf en je gezondheid min of meer af.

2. Zo kom je erachter of je zelf een suiker probleem hebt…

Er zijn een aantal zaken die er op kunnen wijzen dat je een suikerverslaving hebt. Hier zijn een paar voorbeelden. Kan je er meer dan één aanvinken. Is de kans dat je verslaafd bent aan suiker erg groot.

Op deze manier kom je erachter of je zelf een suikerprobleem hebt, of niet!

  • Regelmatig en in grote hoeveelheden innemen van suikers dan dat je eerst van plan was!
  • Er niet in slagen om deze te verminderen of deze gewoontes te stoppen.
  • Te veel tijd investeren aan het gebruik of het verkrijgen van suikers.
  • Het sterke en blijvende verlangen om deze te gebruiken.
  • Door het gebruik, tekort schieten op verschillende plekken zoals thuis, op je werk of op school.

Dit laatste door steeds toenemende vermoeidheid en uitputting.

  • Steeds grotere hoeveelheden nodig hebben, om het effect nog te voelen oftewel tolerantie krijgen voor de vorige hoeveelheid.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen die verminderen, door het veel gebruik van de substantie.
  • Excuses gaan gebruiken en zoeken om je gedrag en of verslaving te minimaliseren.
  • Je suikergebruik gaan verstoppen voor je partner, omgeving.
  • Veranderend gedrag verkrijgen door te gaan liegen over je inname.
  • Bij niet gebruik van je favoriete voedingsmiddel, emotioneel in een disbalans raken.
  • Emotionele rollercoasters ervaren tijdens de momenten dat suikers niet voor handen zijn.
  • Suikers in bedekte vorm gaan gebruiken door bijvoorbeeld een toename te gaan doen van wit brood of spaghetti eten.
  • Of de ene verslaving te gaan vervangen door de andere in een wanhoopspoging vat te krijgen op het probleem.

2.1. Suikerverslaving? Wees eerlijk tegen jezelf

Heb je één of zelfs een aantal van deze vragen beantwoord met ja? Dan kun je beginnen te spreken van een suikerverslaving…

Er zijn grofweg twee onderdelen die bij een suikerverslaving komen kijken, dat is het fysieke onderdeel en het emotionele. Natuurlijk kun je hier pas vanaf komen zodra je beide aspecten hebt opgelost.

Wanneer is er sprake van een gematigde verslaving of een ernstige verslaving?
Dat is wanneer je aan vier of vijf criteria voldoet dan kun je spreken over een gematigde verslaving.

Als je boven de vijf criteria komt dan spreken we over een ernstige verslaving…

2.2. Ernstige of matige suikerverslaving. Hoe kom je er vanaf?

Een verslaving zelf in de hand nemen is vrijwel onmogelijk te noemen. Je kan een probleem waar je zelf middenin zit moeilijk ook zelf beoordelen.
Bij een suikerverslaving is het probleem moeilijk te herkennen. Ook word suikerverslaving in onze maatschappij nog niet echt erkend. Hulp gaan zoeken wanneer u vaststelt hoe groot dit probleem eigenlijk wel bij u is, Is een zeer goede maar grote stap.

Wat kan je doen aan een suikerverslaving?

Er zijn de standaard zaken die je kan gaan toepassen zoals een diëtiste bezoeken voor een beter uitgebalanceerd dieet. Een psychologe gaan bezoeken om de emotionele patronen die de basis zijn geworden van de verslaving op te lossen.
Elke verslaving heeft een emotionele reden. Je kan deze dus niet oplossen door de emotionele reden over het hoofd te zien.

Je moet dus op onderzoek gaan en allebei de aspecten aanpakken.

2.3. Overige oplossingen 

Dan zijn er ook nog de minder bekende methodes om een suikerverslaving aan te pakken.

Een klassiek bloedonderzoek en gezondheidsonderzoek dienen eerst na te gaan of er geen fysieke reden is voor je suikerdrang. Als dit uitgesloten is, is een bezoekje aan een homeopaat een simpele maar doeltreffende oplossing.

Suikerverslaving kan aangepakt worden door een homeopathische dosis van suiker als medicijn te gaan gebruiken. Ook een kinesioloog of osteopaat kan je via spiertesten gaan helpen in je verslaving.
Deze kan via de spiertesten uitzoeken welke tekorten aan de basis liggen van je suikerdrang. Door deze tekorten aan te vullen, gaat deze drang enorm afnemen en kan je deze verslaving ook onder controle krijgen.

Een leven met minder suiker is zeker zo interessant! Het meest interessante zou wel eens de toename aan energie kunnen zijn!

3. De symptomen van een suikerverslaving?

Suiker beïnvloedt ons brein en functioneren, dit hebben neurowetenschappers op Princeton bewezen. Ze zijn erachter gekomen dat suiker een grote invloed heeft op delen van het brein en de wervelkolom.

De stof dopamine komt vrij en deze heeft een zware invloed op het energiepeil, focus en het geheugen. Suiker zorgt ervoor dat de andere stof ‘GABA’ niet vrij komt, deze stof zorgt er voor dat de dopamine verlaagd en dus in balans wordt gebracht.

Suiker kan dus obesitas en diabetes veroorzaken, ook ernstige eetstoornissen. Nervositeit, trillerigheid of zelfs koud zweet kan een van de symptomen van een suikerverslaving zijn.
Suiker kan leiden tot disbalans in je darmflora, hierdoor kan bijvoorbeeld candida in de darmen komen. Dit is een gist in je darmflora die van nature aanwezig is maar door suiker in disbalans komt.

Ook verhoogt het gebruik van suiker de kans op het krijgen van borstkanker, hartziektes, darmkanker en vaatziekten. Suiker is daarnaast een erg grote belasting voor je bijnieren, te veel suikers kunnen ook de kans op aderverkalking vergroten.
Wat uiteindelijk zelfs hartinfarcten en hersenbloedingen kunnen veroorzaken. Je immuunsysteem wordt eigenlijk helemaal ontregeld.

Ook is diabetes type 2, de sterkst groeiende ziekte op dit moment in onze maatschappij. Er zijn zelfs huisdieren met diabetes, omdat er suiker in hun voer zitten.

4.  is suiker te vergelijken met cocaïne?

Suiker is tot wel acht keer meer verslavend dan cocaïne!

Mensen kunnen evengoed verslaafd raken aan suiker als aan drugs. Suiker, is net zoals drugs, versterkt het vrijkomen van dopamine in de hersenen.
Het geeft als resultaat een verhoogde euforie, dit wordt geassocieerd met high worden. Hoe langer je het neemt, hoe meer je nodig gaat hebben om hetzelfde euforische resultaat te krijgen.

Men noemt zelfs suiker de nieuwe nicotine.

4.1. Helemaal van suiker af of niet?

Helemaal suikervrij eten is dan ook weer afgeraden, deze kunnen zorgen voor zware afkickverschijnselen. Suiker blijft ook noodzakelijk voor het lichaam! Het verminderen van suikers zou er wel voor zorgen dat het lichaam juist kan reageren, dus ook in balans blijft.
Volledig stoppen met suikers is niet slim want dit kan je lichaam evengoed ziek maken daarom is een gezond gebruik het beste gebruik.

Wetenschappers hebben bewezen dat het voorgoed schrappen van suikers een gevolg van depressies, angststoornissen en zelfs impulsief gedrag kan hebben.
De aanbevolen hoeveelheid van suikers zijn tot zes theelepels per dag voor vrouwen wat gelijk staat aan 100 calorieën.

Voor mannen ligt de grens iets hoger namelijk 9 theelepels per dag, dit komt neer op 150 calorieën. Een onderzoek van tien jaar geleden toonde aan, dat de gemiddelde Amerikaan tot wel 22 theelepels per dag inneemt. Dat is meer dan drie keer de aanbevolen hoeveelheid!
De grootse suikerbom in Amerika zijn wel de gezoete drankjes zoals frisdranken, energydranken en zelfs koude koffies. Al deze producten bevatten gewoon veel te veel suiker en worden jaar op jaar nog zoeter.

Dit omdat de bevolkingssmaak naar het zoete juist toeneemt en fabrikanten hier commercieel op gaan inspelen.

5. Suiker loos leven, is het mogelijk?

Niet alle suikers zijn even ongezond, maar je moet er alsnog niet te veel van nemen.

je hebt eigenlijk drie soorten suiker:

  • Geraffineerde suikers,
  • Ongeraffineerde suikers
  • Synthetische suikers.

 

De geraffineerde suikers zijn korte suikers wat inhoud dat deze geen vitamines of mineralen bevatten. Je lichaam gaat deze dus halen uit je botten en tanden om een balans te stellen.

De ongeraffineerde suikers zijn suikers die van nature voorkomen in bijvoorbeeld fruit, honing palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ga zo maar voort.
Deze suikers bevatten nog wel mineralen en vitamines. Hoewel deze suikers ook fructose en sucrose bevatten en dus niet zo gezond zijn voor je lever en bloedsuikerspiegel.

De synthetische suikers zijn suikers die in een fabriek gemaakt zijn. Ook in deze suikers zitten geen mineralen en vitaminen. Ons lichaam herkent deze stoffen dus niet, wat veel nadelige lichamelijke en geestelijke effecten kunnen veroorzaken.
Deze suikers worden vaak gebruikt in light producten. Een aanrader dus om geen light producten meer te gebruiken. Onze maatschappij begint het probleem stilletje aan te onderkennen maar gaat het dan proberen op te lossen via light producten.

6. Suiker vervangers?

Totaal geen suikers meer eten, is gemakkelijker gezegd dan gedaan, ook is het niet aangeraden om onmiddellijk te stoppen.

Aangezien er tegenwoordig ook nog maar weinig producten overblijven!
wanneer je compleet nee zegt tegen elke vorm van suiker. Kom je tot de ontdekking dat er meer mensen verslaafd zijn aan suiker dan je in de eerste plaats dacht.

Sommige weten zelfs niet dat ze verslaafd zijn. Het zit echt overal in, niet alleen in snoep of koekjes. Er zitten namelijk ook suikers in soepen, vleeswaren en zelfs brood eigenlijk in alles.
Ook zijn er wel vijftig verschillende benamingen voor suiker, wat het erg moeilijk maakt wanneer je het etiket van je product aan het lezen bent. Wat zijn nu alternatieve producten die je kunt eten?

De gezondste suikers, zijn dus de ongeraffineerde suikers, hoewel het nog steeds aangeraden om deze met mate in te nemen. Onder geraffineerde suikers vallen onder andere; agavesiroop, ahornsiroop, dadelstroop, honing, kokosbloesemsuiker, oerzoet, palmsuiker, speltstroop.
Ook is er Irvingia, dit is verkrijgbaar in capsule vorm. Dit kruid heeft de prachtige eigenschap om er voor te zorgen dat suiker minder wordt opgenomen. Dit heeft dus als resultaat dat ook minder suikers worden omgezet in vet.

Afkicken van suiker? Gebruik geen zoetstoffen!

Waarom zoetstoffen geen alternatief zijn … Deze bevatten geen calorieën, dus je zou misschien denken dat ze gezonder zijn dan ongeraffineerde suiker. Maar ‘suprise’ ze zijn zelfs nog verslavender dan gewone suiker.
Hun zoete smaak prikkelen je smaakpapillen, hierdoor blijft de verslaving gestimuleerd. Ook ga je sneller iets eten of drinken waar zoetstoffen inzitten vanwege het gebrek aan calorieën.
Maar al deze chemische stoffen zijn alles behalve goed voor je lichaam, dus je suiker inname verminderen met zoetstoffen is geen aanrader.

De voorkeur moet dus blijven gaan naar rauwe zoetstoffen deze zijn het gezondste. Daarnaast bevatten wit brood en spaghetti ook veel suikers want deze worden in het lichaam omgezet in suikers.

Om je dieet zo gezond mogelijk te houden dient men te kiezen voor enkelvoudige voedingsmiddelen. Kies voor fruit, groenten, noten producten die niet zijn behandelt en of versneden door een fabrikant.

Dat is de slimste levenskeuze! Zo kom je erachter of je zelf een suikerverslaving hebt.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.